De pluimveesector mag er zijn en blijven!

De pluimveesector mag er zijn en blijven! 
Maandagmiddag 14 juni hebben we samen met meerdere partijen uit de pluimveesector een persconferentie gehouden met de belangrijke boodschap: NL staat achter de varkens- en pluimveesector. Hieronder een beknopte samenvatting en een link naar het complete onderzoek.

Hoe denkt de Nederlandse burger over de pluimveesector, kippenvlees en eieren? Belangrijk om te weten! We willen voorkomen dat we de edelpelsdierhouderij achterna gaan en willen weten wat de gemiddelde Nederlander weet en wil.

Wat is de mening van de Nederlandse bevolking? Komt alles wat er wordt gezegd en geschreven op radio, TV en in de kranten overeen met wat de Nederlandse bevolking denkt en wil?
In januari 2021 hebben 2.117 Nederlanders meegedaan aan een zeer uitgebreid opinieonderzoek met 125 vragen, uitgevoerd door bureau Zest. Objectief en Representatief.

De belangrijkste uitkomsten voor legpluimveehouders delen wij hier met u.
Het onderzoek naar de mening en kennis van de Nederlandse bevolking is uitgevoerd in opdracht van de pluimveesector in Nederland in februari 2021.

HET ETEN VAN EIEREN

Het onderzoek levert interessante resultaten over het eten van eieren op:

  • 97,1% eet eieren.
  • Het liefste eieren uit Nederland.
  • 30,3% eet 2 dagen per week ei.
  • Reden? Gewoon lekker!
  • En een ei is gezond, zegt 48,3% van de respondenten.
  • Bijna de helft vindt het belangrijk om eieren te eten.
  • 62% van de eieren zijn scharreleieren.
  • De consument kiest voornamelijk op basis van prijs, 30% zegt (bijna) nooit te kiezen op basis van prijs.
  • 78% van de respondenten kent het Beter Leven Keurmerk.
  • De keuze voor een keurmerk is voornamelijk voor het dierenwelzijn.
  • En: een pluimveehouder die aantoonbaar voldoet aan extra eisen moet die meerkosten ruimschoots gecompenseerd krijgen, zegt ruim 70%.

Eieren hebben een goede toekomst. Gewoon lekker en gezond. Promotie van eieren zal hier zeker bij helpen dus Blij met een Ei en de mmmEggies blijven zij aan zij het Nederlandse ei promoten.

MAATSCHAPPELIJKE THEMA’S

Een van de onderdelen van het onderzoek was:
‘Met welke maatschappelijke thema’s bent u bekend?’

  • Bijna een kwart van de respondenten weet niet dat pluimveehouders regelmatig investeren in innovatie en verduurzaming waaronder dierenwelzijn.
  • Het is vrij onbekend dat de trend van grotere pluimveestallen zal doorzetten vanwege de noodzakelijke investeringen.
  • Ruim een derde weet niet dat de reguliere pluimveehouderij gericht is op zo efficiënt mogelijk gebruik van grondstoffen.
  • En 45% weet niet dat de grootste stallen in Nederland klein zijn vergeleken met bedrijven in andere delen van de wereld.
  • Bij elk aspect antwoordt het overgrote deel: ‘Wel eens iets over gehoord’.

Er is dus nog veel onbekend over de pluimveesector; hoe wij onze dieren houden. Ook daar staat Blij met een Ei voor: wij vertellen het eerlijke verhaal van de legpluimveesector. Dat kunnen we allemaal; ook in het klein op verjaardagen, het voetbalveld etcetera.

DE PRIJS DIE DE BOER ONTVANGT

De prijs die wordt betaald… een heel interessant hoofdstuk:

  • 75% vindt het zeker niet toelaatbaar dat de pluimveehouders al 30 jaar dezelfde prijs voor hun producten ontvangen terwijl de kosten en risico’s steeds groter worden.
  • 62% vindt het zeker niet eerlijk dat goedkopere buitenlandse eieren in Nederland verkocht of verwerkt worden.
  • Ruim de helft zegt ook die goedkopere eieren niet te kopen, ook al zijn ze goedkoper.
  • 65% wil dat meer dan 6% van de prijs rechtstreeks naar de boer gaat.

KIP EN MAATSCHAPPIJ

Mag Nederland extra eisen stellen aan haar pluimveehouders boven de wettelijke EU verplichtingen? Daarop antwoordt 27% dat dat zeker niet mag!

En een opvallend antwoord: 74% zegt dat er een maximum aantal dieren niet van toepassing is wanneer dierenwelzijn en milieuvriendelijkheid binnen de normen zijn.

En heel opvallend: 77% van de respondenten die hinder ervaren van pluimveebedrijven in hun woonomgeving, woont in de stad of verstedelijkt gebied. Feit dus dat beleving een heel groot onderdeel is.

Ruim 66% is heel blij dat de boeren voor hun dagelijks eten zorgen en ze er zelf geen omkijken naar hebben.
Ook opvallend is dat 57% na uitleg over leghaantjes op de manier zoals al jaren gebeurt door wil gaan.

De helft van de respondenten vindt dat de Nederlandse pluimveesector onvoldoende waardering krijgt vanuit de samenleving!

De conclusie: Het onderzoek geeft een goed beeld hoe de Nederlandse bevolking denkt over de pluimveesector in Nederland.
De pluimveesector mag er van een meerderheid van de Nederlanders zijn en blijven!

Stichting Blij met een Ei is ontzettend blij met de uitkomsten en wij delen die graag met u via deze link. Het ei heeft een hele goede toekomst. Iedereen is blij met een ei.